Choď na obsah Choď na menu
 


Enduro, countrycross, motocross - čo je čo?!

 

Motokros


Preteky trvaju jeden deň, jazdí sa na uzavretej trati v dĺžke okolo 2 km, štaruje sa pomocou sklápacej rampy, motory sú naštartované. Jazda trvá podľa výkonnostnej kategorie od 10 do 40 min. plus dve kolá. Poradie jazdcov je také, v akom dôjdu do cieľa, samozrejme s ohľadom na počet odjazdených kôl. Ak má niekto kolo stratu, a prejde cieľom hoc aj hneď po víťazovi, oni ho mávnu, ale nie je druhý.

Na motokrose je vždy najprv zoznamovací tréning, jazdec sa má možnosť zoznámiť s traťou, nacvičiť si lavice... potom je pauza, zoznamovací tréning majú zatiaľ iné kubatúry, a nasleduje meraný tréning. Tam sa jazdcovi meria najlepšie kolo alebo dve, a podľa týchto časov sa potom nastupuje na štartovaciu rampu v závode. A samozrejme, že kto príde na rampu skôr, vyberie si lepšiu pozíciu na štart. Niekde to je dôležité, niekde to je skoro jedno , záleží od trate a prvej zákruty. V zásade platí, že jazdec je povinný v tréningoch absolvovať minimálne dve kolá. (pozor, vo zvláštnych ustanoveniach, alebo v rozprave toto môže byť aj zmenené).

Po meraných tréningoch je zvyčajne obedňajšia pauza a potom podľa kubatúr prvá a druhá rozjazda. Potom vyhodnotenie , bodové ohodnotenie.

Na záver - na motokrose si od rána do večera, prevezieš sa štyri krát po 15 minút, stále treba byť v strehu, či sa už netreba obliekať....Jazda je dravá, jazdí sa v kope a aj malá chybička ťa môže stáť dve –tri priečky. Majstrovstvá Slovenska zastrešuje SMF - komisia pre Motokros.

Countrycross


Preteky môžu trvať aj jeden, ale na MMSR trvajú dva dni. Jazdí sa na cca 8 až 10 km okruhu vyznačenom vo voľnej prírode. Niečo je vypáskované, inde sú len terčíky.

Štartuje sa na lúke, po mávnutí štartéra vlajkou musí jazdec motorku naštartovať a vyraziť na trať. Prvé úseky pripomínajú motokros, potom trať zväčša vedie do lesa , štart. pole sa roztiahne, trať je niekde len meter široká. Jeden okru sa jazdí cca 12 až 18 minút, jazdci hobby kategórii jazdia hodinu a pol plus kolo, prvá a druhá výkonnostná trieda dve hodiny plus kolo. Veteráni hodinu a pol. dorast hodinu. Kto príde prv do cieľa, ten je lepší, presne tak ako v motokrose. Dokonca je bežné, že aj na 10 km okruhu niektorí jadci dostanú od víťaza kolo.

Štartuje sa o 10.00 – veteráni, o dve minúty hoby 125, o de minúty hoby 250, o dve nminúty hoby 4T, o dve minúty dorast. Táto várka končí okolo 12-tej, o 13.00 štarujú zas s rozostupom cca dve minúty 1. výkonnostná a 2. výkonnostná trieda. Títo končia cca o 16-tej. Na druhý deň sa opakuje to isté, spravidla na rozbitej a kolajami znáročnenej trati. Aj to podmienky umožnia, jazdí sa v opačnom smere, ako prvý deň. Celkové poradie sa stanovuje rovnako , ako v motokrose, bodové ohodnotenia opäť na www.smf.sk.

Jazdec jazdí v kuse len jednu rozjazdu denne, trať dopredu nepozná , za rozjazdu spraví 40 až 80 km a minie viac ako nádrž benzínu. V sobotu večer v depe mnohí nocujú, robí sa servis, niekedy je disko, niekedy sa pri ohni rozprávajú historky. Každý relaxuje, ako vie, aby v nedeľu vládal. V nedeľu po pretekoch je vyhodnotenie.

Enduro


Najlepšie nakoniec. Enduro je vytrvalostná súťaž, v MMSR trvá dva dni. Preberanie motocyklov je už v piatok, v sobotu ráno o 9.00 už býva štart. Trať je okruh dlhý od 40 do 60 km, vedie cestami necestami, bývajú aj tunely a brody. Je označená terčíkami. Na trati sú miesta s prejazdovou kontrolou, kde Vás zapíšu a cviknú kupón, a miesta s časovými kontrolami, kde sa musí jazdec dostaviť v presne určenom čase. Zvyčajne tu bývajú umiestnené aj rýchlostné skúšky- endurotest, krostest alebo extremtest.

ko to celé prebieha - po prebraní jazdca jazdec odovzdá motocykel do stráženého parkoviska. V sobotu ráno Jury podľa počasia určí, či sa idú časy A alebo volnejšie časy B. Každý jazdec si prevezme svoj čas štartu a vypočíta na lístok časy , kedy má byť v ktorej časovej kontrole.